
Reproduced with permission from Expert Evidence
Report, Vol. 3, No. 16, 8/18/2003. Copyright � 2003 by
The Bureau of National Affairs, Inc. (800-372-1033)
http://www.bna.com

Courts in toxic tort cases have split on whether case reports are reliable proof of causa-

tion. Most courts, according to attorney Bruce J. Berger, have found that ‘‘the mere exist-

ence of such case reports has been held insufficient to support causation opinions by a ma-

jority of the courts applying Daubert principles to determine scientific reliability.’’

‘‘Even case reports published in highly-respected journals . . . must be viewed critically

and even with suspicion,’’ the author counsels. Case reports are unreliable for a number of

reasons, Berger says, and lawyers on both sides should ‘‘look very closely at important case

reports to make sure that those bordering on scientific misconduct are discarded.’’

Case Reports Present Ample Potential for Scientific Fraud in Toxic Tort Cases

BY BRUCE J. BERGER

I n the toxic tort context, case reports as a category of
scientific evidence frequently receive the close atten-
tion of litigants, their experts, and the courts. Many

decisions granting or affirming summary judgment to
defendants hold that case reports—i.e., published or un-
published reports, typically from a treating physicians

about patients exposed to Factor F who later came
down with Disease D—are of limited value in reaching
decisions concerning general causation and, in fact,
cannot support a scientifically reliable opinion that F
can cause D. See, e.g., Castellow v. Chevron USA, 97
F. Supp. 2d 780 (S.D. Tex. 2000) (excluding testimony
that workplace exposure to benzene from gasoline
caused plaintiff’s acute myelogenous leukemia where
his experts relied exclusively on case reports to support
opinion that such exposures were sufficient); Wehling
v. Sandoz Pharms. Corp., 162 F.3d 1158 (Table), 1998
WL 546097 (4th Cir. 8/20/98) (unpublished opinion) (af-
firming exclusion of causation opinion based primarily
on two anecdotal case reports).

Other decisions, however, continue to admit opinions
that F can cause D based in part upon case reports. See,
e.g., Bonner v. ISP Technologies Inc., 259 F.3d 924, 931
(8th Cir. 2001) (upholding admission of evidence de-

Bruce J. Berger is a partner with the law firm
of Spriggs & Hollingsworth in Washington,
D.C. He is extensively involved in jury
trial practice relating to defense of toxic tort
claims stemming from environmental
releases, and use of pharmaceuticals and pes-
ticides. He can be reached at bberger@
spriggs.com.

COPYRIGHT � 2003 BY THE BUREAU OF NATIONAL AFFAIRS, INC., WASHINGTON, D.C. 20037 ISSN 1536-1896

A BNA, INC.

EXPERT EVIDENCE
REPORT!



spite fact that plaintiffs’ expert relied upon case reports
because ‘‘district court had considered this shortcom-
ing’’).1

The opinions that disparage case reports offer good
reasons for doing so. For example, courts have properly
held that case reports are of little or no value in the gen-
eral causation arena because: (i) they cannot be used to
derive relative risks—i.e., cannot be used to show that
the likelihood of contracting D after exposure to F is
significantly different than the likelihood of contracting
D after no exposure to F; 2 (ii) a satisfactory rate of er-
ror cannot be derived from case reports,3 (iii) they do
not adequately consider potential alternate causes;4 (iv)
they often fail to address the individual’s prior medical
history, risk factors, use of other medications or drugs,
family medical history, and other individual factors nec-
essary to assess a cause-and-effect relationship between
the use of the drug and the reported adverse effect; 5

and (v) they are not verifiable through meaningful peer
review.6 Thus, whereas the absence of case reports
when they might be expected may be a sufficient reason
for a court to call into question the causation opinions
of plaintiffs’ experts,7 the mere existence of such case
reports has been held insufficient to support causation
opinions by a majority of the courts applying Daubert
principles to determine scientific reliability.

The mere existence of such case reports has been

held insufficient to support causation opinions

by a majority of the courts applying Daubert

principles to determine scientific reliability.

The deficiencies of case reports as a basis for making
causal decisions have been presented to the courts
through a variety of means, including the admissions of
plaintiffs’ experts themselves at deposition and in

Daubert hearings,8 the testimony of plaintiffs’ experts
in earlier cases (typically, when they appeared on be-
half of defendants),9 and, of course, the Daubert hear-
ing testimony and/or affidavits of defense experts that
the court finds credible.10 These deficiencies apply gen-
erally to all case reports, and litigants often leave it to
the court to make its judgments concerning case re-
ports on the basis of these general observations alone.

‘Bogus Case Reports.’ Experience in the Parlodel liti-
gation has taught us, however, that case reports cannot
even be taken at face value. That is, we have encoun-
tered published case reports that are so misleading one
might justifiably wonder whether the authors truly had
the advance of scientific knowledge at heart when they
submitted them for publication. It thus behooves attor-
neys in toxic tort litigation to look very closely at impor-
tant case reports to make sure that those bordering on
scientific misconduct are discarded. Plaintiffs’ attorneys
obviously risk discrediting their entire case if they allow
their experts to rely upon case reports that the defense
is later able to demonstrate are bogus. Likewise, de-
fense attorneys do their clients no favors by taking for
granted the accuracy of case reports offered by plain-
tiffs’ experts and failing to uncover instances of scien-
tific misconduct.

1 Cf. Lauzon v. Senco Prods. Inc., 270 F.3d 681, 689 (8th
Cir. 2001) (reversing district court for having excluded testi-
mony of expert concerning deficiencies of pneumatic nailer
and noting that expert’s involvement in ‘‘numerous other
cases’’ involving same product ‘‘weighed heavily’’ in support of
admitting his testimony).

2 See, e.g., Soldo v. Sandoz Pharms. Corp., 244 F. Supp. 2d
434, 463 (W.D. Pa. 2003) (Findings of Fact 226, 234) (case re-
ports rejected as basis for experts’ conclusion that lactation-
inhibiting drug Parlodel� caused intracerebral hemorrhage).

3 See, e.g., Awad v. Merck & Co., 213 F.3d 627 (Table), 2000
WL 528649 (2d Cir. May 1, 2000) (affirming 99 F. Supp. 2d
301, 306 (S.D.N.Y. 1999)) (opinion based largely on case re-
ports that rubella vaccine caused chronic pain syndrome was
properly excluded, the district court observing that ‘‘the rate of
error . . . is likely to be quite high’’);

4 See, e.g., Soldo, 244 F. Supp. 2d at 463 (Finding of Fact
225).

5 See, e.g., id. (Finding of Fact 227).
6 See, e.g., id. (Finding of Fact 226).
7 See Medalen v. Tiger Drylac U.S.A. Inc., ___ F. Supp. 2d

___, 2003 WL 21524542, at *13 (D. Minn. 3/31/03) (excluding
opinion that exposure to cadmium- and nickel-containing
product caused basal cell carcinoma and observing that plain-
tiff’s expert ‘‘offered no case reports’’).

8 See, e.g., Soldo, 244 F. Supp. 2d at 459 (Finding of Fact
177) (discussing Daubert hearing testimony of Dr. Kulig as to
Parlodel�):

‘‘In the following dialogue, which occurred between Dr.
Kulig and Chief Judge McDade in an evidentiary Daubert
hearing, Dr. Kulig conceded that epidemiologic studies are the
best evidence of causation:

THE COURT: If you had a choice between that type of
study [epidemiologic study] and adverse event reporting sheet,
which would you choose?

THE WITNESS: Well, if it was the only choice?
THE COURT: Yes, if that was the only choice.
THE WITNESS: And the epidemiologic study was a good

one. I would obviously choose that.
THE COURT: You would choose it in every case when it’s

matched against something else, wouldn’t you?
THE WITNESS: If it was well performed.
THE COURT: Yes.
THE WITNESS: Yes.
Kulig/Nussel Hearing Transcript, Apr. 6, 1999, Vol. II at

170 (Att.2C).’’
9 See, e.g., id. (Finding of Fact 178) (discussing testimony of

Dr. Kulig on behalf of breast implant defendant):
‘‘Dr. Kulig testified that he uses ‘exactly the same’ scien-

tific methodology in assessing whether a substance causes a
potential adverse event in both his Parlodel� litigation work on
behalf of plaintiffs and his breast implant litigation work on be-
half of defendants. 11/8 Tr. at 36-37 (Kulig). He testified to his
scientific methodology in the breast implant litigation as fol-
lows:

Q. Doctor, on a more general level, can a cause and effect
relationship be established with a disease as common as breast
cancer in humans without first showing an association
through a controlled study?

A. No.
Q. Can it be shown with case reports?
A. No.
Q. Can it be shown with case series, multiple case reports?
A. No.’’
(Emphasis added.)

10 See, e.g., id. (Finding of Fact 792) (citing testimony of de-
fense expert, Dr. David Buchholz).

2

8-18-03 COPYRIGHT � 2003 BY THE BUREAU OF NATIONAL AFFAIRS, INC., WASHINGTON, D.C. EXER ISSN 1536-1896



Attorneys on both sides in toxic tort litigation

should look very closely at important case reports

to make sure that those bordering on scientific

misconduct are discarded.

What kinds of misconduct have we encountered? The
Parlodel� litigation has provided a bonanza of bogus
case reports. In one instance, an expert for the
plaintiffs—who collected from plaintiffs’ lawyers cases
of women allegedly harmed by Parlodel�—published
reports about the same woman and the same incident in
two different medical journals, ostensibly as different
cases. Obviously, the multiplication of reports about the
same case distorts the scientific literature and lends un-
warranted support for the advocates of general causa-
tion. Because case reports often include minimal identi-
fying facts, and the author decides at his discretion ex-
actly which facts are to be included, such misconduct
can go unnoticed for years and may never be brought
to light. In the instance to which we refer the author,
when confronted at deposition, maintained that the si-
multaneous submission of the same case to two differ-
ent journals was a ‘‘mistake.’’ No retraction has ever
been published to our knowledge.

The same expert witness proved to be extremely se-
lective as to the underlying facts included in his case re-
ports. To convey the impression that Parlodel� was a
dangerous drug, incidentally increasing his usefulness
as an expert witness, his published case reports involv-
ing Parlodel� commonly left out important information,
which, if included, would easily have led readers to rec-
ognize the existence of plausible alternative causes of
the adverse events at issue. In one case involving an
ischemic stroke allegedly caused by Parlodel�, this au-
thor cum expert witness failed to reveal that the pa-
tient’s treating physicians diagnosed her with vasculitis,
an obvious alternative explanation for her stroke. In an-
other, the author failed to mention that the patient had
been diagnosed with fibromuscular dysplasia—again a
likely alternative explanation for her stroke.11 In both
case reports, the omitted information was inconsistent
with the causal theory of plaintiffs’ experts.

Thorough discovery—including, for example, seek-
ing court intervention to compel the disclosure of
back-up documentation for case reports authored by
and relied upon by the expert—will often uncover such
alternative likely causes and, if so, the misleading pub-
lished case report may not adversely affect the litiga-
tion. However, in any later claims involving the same
drug, where the defendant is different or represented by
different counsel, the author’s significant omission in

the case report may well not be discovered and the case
report will therefore continue to bear weight that it does
not deserve.

The most egregious misconduct unearthed in the Par-
lodel� litigation involves a case report entitled Possible
Bromocriptine-induced Myocardial Infarction, written
by Larrazet, et al., and published in Annals of Int. Med.
118:199-200 (1993). The Larrazet report described a
French woman who had taken Parlodel� for the preven-
tion of physiological lactation and, during treatment,
had a myocardial infarction (‘‘MI’’). Her doctors per-
formed an angiogram on her and determined that the
MI was caused by coronary vasospasm. Among other
things, they placed the patient—a smoker—on anti-
spasm drugs.

Because of prior case reports, her treaters were sus-
picious that Parlodel� may have contributed to the MI
and decided to conduct an experiment on their patient.
They told her to stop taking her antispasm medication
and pay a return visit to their offices. There, they ‘‘re-
challenged’’ her with another Parlodel� pill and, two
hours later, conducted a second angiogram. Their pub-
lished report states that her right coronary artery was
then found to be in spasm.

It is undisputed that spasms of coronary arteries can
arise simply because the catheter that is used to inject
the dye into the aorta near the opening of the artery in
fact is erroneously entered into the artery in question
and the resultant irritation of the artery wall itself
causes spasm.12 Thus, Larrazet, et al., took pains in
their published case report to assure readers that
catheter-induced spasm had been ruled out as a pos-
sible explanation for the spasm seen during the ‘‘rechal-
lenge’’ angiogram. They stated that ‘‘the operator was
careful not to intubate deeply the right coronary ar-
tery,’’ and published a photograph of what was purport-
edly the beginning of the angiogram that did, indeed,
seem to demonstrate the catheter tip far removed from
the spasm. The photograph thus appeared to prove the
authors’ claims that the spasm they observed was not
due to the catheter itself but, instead, was the result of
something else, most likely (they claimed) the drug they
gave to their patient two hours earlier.

Plaintiffs’ litigation experts relied heavily upon this
publication as support for their theory that Parlodel�
could cause, not only MI but a variety of different types
of stroke. As early as 1993 (the year of publication)
plaintiffs’ experts were writing expert witness reports
referring to the Larrazet article as ‘‘angiographically
demonstrated Parlodel-induced coronary spasm,’’ and
concluding from this article that ‘‘There can be no
doubt that Parlodel� administration increases the risk
of causing an undesirable cardiac problem in normal
healthy women.’’ (Emphasis added.)

A Dr. Kulig, who has appeared for plaintiffs in almost
every Parlodel� case, testified in 1995 that Parlodel�
can cause MI, basing his opinion on ‘‘case reports, in-
cluding rechallenges done by Larrazet, for example,
where we know that the drug causes vasospasm of
coronary arteries.’’ (Emphasis added.) Dr. Kulig later
relied upon the Larrazet case report, with no qualifica-
tions, to tell juries that Parlodel� was supposedly ca-

11 The author also did not mention that the patient (a) was
obese, (b) had episodes of elevated blood pressure both before
and during a prior pregnancy, (c) had previously used Par-
lodel� with no adverse effects, (d) had a family history of hy-
pertension, (e) had used other medications at the time of her
stroke, and (f) had an arteriogram showing no evidence of va-
sospasm, i.e., no evidence to support the causal theory ad-
vanced in the case report.

12 The Heart, J. Willis Hurst, M.D., ed., (McGraw Hill: 7th
ed. 1990) at 1124 (angiographic evidence for spasm must be
‘‘differentiated from catheter-related spasm’’).

3

EXPERT EVIDENCE REPORT ISSN 1536-1896 BNA 8-18-03



pable of causing stroke.13 With specific regard to the lo-
cation of the catheter tip being far removed from the
point of spasm, plaintiffs’ experts who had never looked
at the actual angiogram testified that it was ‘‘plain as
the nose on my face [that] [the spasm] was beyond the
catheter tip.’’14 And, based in part upon testimony high-
lighting the supposed importance of the Larrazet re-
port, some courts denied Sandoz’s Daubert challenges
to plaintiffs’ experts. See, e.g., Globetti v. Sandoz
Pharms. Corp., 111 F. Supp. 2d 1174, 1178-79 (N.D.
Ala. 2000) (devoting paragraph to Larrazet report).15

In fact, the photograph published in the Larrazet case
report supposedly reflecting the position of the catheter
far removed from the locus of spasm was taken seconds
after the catheter had, in fact, been placed at the exact
location of the spasm, deep in the artery, pressing
against the arterial wall. Thus the catheter tip itself was
the obvious cause of the spasm, and the case report
cannot be used to implicate any effects of the drug Par-
lodel�.

That the published report falsely stated where the
catheter had been came to light fortuitously. A plain-
tiff’s attorney in a Parlodel� case decided to call upon a
senior author of the Larrazet report (not Dr. Larrazet)
to be an expert witness. This physician—who had
placed his name on the report but may not have ever
seen the actual angiogram itself—came to the United
States from France with a copy of the angiogram and
provided it to plaintiffs’ counsel, who then made a copy
available to defense counsel. Only after defense counsel
asked their own cardiologist to look at the angiogram
did the truth became known: The catheter that suppos-
edly had never been near the location of the spasm was,
in fact, exactly there at the outset of the procedure.

Even Sandoz’s uncovering this blatant misrepresen-
tation in the medical literature did not prevent plaintiffs
from continuing to use the Larrazet report to foster the
idea that Parlodel� can cause MI and stroke. In one MI
trial, Sandoz’s cardiologist was prevented on proce-
dural grounds from telling the jury about her discovery
of the misrepresentation.16 In another trial involving an
MI allegedly caused by Parlodel�, the court denied San-
doz’s motion in limine to exclude testimony concerning
Larrazet, even after being presented with a copy of the
angiogram on a CD and complete instructions concern-
ing how to view it and the significance of what he would
be observing. It is not clear whether the judge did or did
not view the angiogram.17

Finally, in Colangelo v. Sandoz Pharms. Corp., No.
95 L 5635, Cook County, Ill., a stroke case, defense
counsel convinced the trial judge of the importance of
scheduling extensive oral arguments on motions in li-
mine. On the first day of these arguments, the trial
judge actually stepped down from the bench and re-
viewed a frame-by-frame playback of the angiogram on
defense counsel’s laptop computer. Colangelo v. San-
doz Pharms. Corp., No. 95 L 5635, Cook County, Ill.,
Hearing Transcript, 10/24/02, at 104-10. After viewing
the hard evidence, the trial judge granted Sandoz’s mo-
tion in limine, and ruled that the Larrazet case report
could not be relied upon in any way by plaintiffs’ ex-
perts and certainly not shown to the jury.18 Id. at 128 (‘‘I
find that reference to the Larrazet case is likely to cause
confusion to the jury, will waste time, and therefore is
prejudicial.’’) Whether other courts before whom Par-
lodel� cases are still pending follow the ruling in Colan-
gelo remains to be seen.

View Reports Critically. Our experience makes clear
that even case reports published in highly-respected
journals such as the Annals of Internal Medicine must
be viewed critically and even with suspicion. Judicial
decisions disparaging experts’ reliance on case reports
in support of general causation are correct in their ob-
servations. These decisions might well go further than
they have, however, because case reports can be
fraudulent just like other work published by scientists
or medical doctors. Litigants must be diligent not to ac-
cept case reports at face value.

13 See, e.g., Warren v. Sandoz Pharms. Corp., No. 95-107,
Rankin County, MS (7/18/97), Trial Transcript at 64-66 (Lar-
razet case report was ‘‘important’’ evidence of causation). The
trial resulted in a defense verdict that was affirmed on appeal.
Warren v. Sandoz Pharms. Corp., 783 So. 2d 785 (2000), cert.
denied, (5/3/01).

14 Deposition of Denis Petro, M.D., in Kittleson v. Sandoz
Pharms. Corp., 0:98-CV-2277, D. Minn. 2/9/00, p. 351.

15 The denial of defendant’s Daubert motion could not be
appealed because the trial court refused to certify the question
for interlocutory appeal and the trial that followed resulted in
a hung jury. Compare, e.g., Siharath v. Sandoz Pharms. Corp.,
131 F. Supp. 2d 1347 (N.D. Ga. 2001), aff’d, 295 F.3d
1194,1196 (11th Cir. 2002) (granting defendant’s Daubert mo-
tion and summary judgment); Glastetter v. Novartis Pharms.
Corp., 107 F. Supp/ 2d 1015 (E.D. Mo. 2000), aff’d, 252 F.3d
986 (8th Cir. 2001) (same); Hollander v. Sandoz Pharms.
Corp., 95 F. Supp. 2d 1230 (W.D. Okla. 2000), aff’d, 289 F.3d
1193 (10th Cir. 2002) (same).

16 The trial ended in a hung jury. Kittleson v. Sandoz
Pharms. Corp., FILE NO. 98-CV-2277, D Minn.

17 As stated above, this trial too ended in a hung jury. Glo-
betti v. Sandoz Pharms. Corp. CV-98-TMP-2649-SVS.

18 Trial in this case is now set for January 2004.

4

8-18-03 COPYRIGHT � 2003 BY THE BUREAU OF NATIONAL AFFAIRS, INC., WASHINGTON, D.C. EXER ISSN 1536-1896


